Vitamin D

Er der nok D-vitamin i en plantebaseret kost?

Nej, D-vitamin fås gennem sollys.

Om sommeren dannes D-vitamin i kroppen, når huden udsættes for solens stråler. Der er ingen pålidelige kilder til D-vitamin i en plantebaseret kost, og derfor er det oftest nødvendigt at tage tilskud med D-vitamin om vinteren.

D-vitamin bliver dannet, når solens stråler rammer huden. Derudover kan det optages via tarmen fra fødevarer eller kosttilskud.

I Danmark er mange i underskud af D-vitamin. Det er svært at få nok via fødevarer alene, og vi kan kun danne nok via solen mellem april og oktober.
Svær og langvarig mangel på D-vitamin kan føre til muskelsvaghed, knoglesmerter og nedsat mineralisering af knoglerne, hvilket øger risikoen for knoglebrud.

Den officielle anbefaling ligger på 10 mikrogram dagligt. Der er meget debat omkring, hvad det optimale indtag er. Det mest væsentlige er blodets indhold, hvor under 25 nmol/l anses som svær mangel, 25-50 nmol/l som let mangel.
Det minimale indtag gennem tilskud bør være 10 mikrogram dagligt. Ofte kan højere doser være nødvendige.

Se f.eks. dette tilskud:
https://www.med24.dk/kosttilskud/vitaminer/d-vitamin/dfi-vegansk-d3-50-mcg-90-kap

Info om D-vitamin:
→ https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hormoner-og-stofskifte/sygdomme/oevrige-sygdomme/d-vitamin-mangel/


info@veganerudfordringen.dk

HVEM ER VI