Vitamin B12

Er der nok B12 i en plantebaseret kost?

Nej, derfor anbefaler jeg tilskud med B12. Jeg anbefaler at tage 1000 mikrogram 2-3 gange ugentligt.

B12 dannes af bakterier, så hvis vi levede mindre hygiejnisk og mere som i gamle dage, ville vi få rigeligt. Men i dag er der ingen pålidelige vegetabilske kilder til B12, og derfor bør en vegansk eller plantebaseret kost suppleres med B12.

B12 dannes hverken af planter eller dyr. Det dannes af bakterier. Dengang vi drak vand fra naturen og spiste grøntsager direkte fra jorden, fik vi B12 via jordresterne, hvor bakterierne fandtes.
Hverdagen ser meget anderledes ud i dag, og derfor er den primære kilde til B12 animalske produkter, bl.a. fordi de får B12 via deres foder. Derfor er den eneste anbefalede løsning at tage et B12 tilskud.

Her er to gode tilskud:
https://mecindo.dk/solgar-vitamin-b12-1000-ug-100tabletter-da

https://www.med24.dk/kosttilskud/vitaminer-mineraler/enkelte-vitaminer/b-vitamin/natur-drogeriet-mega-b12-vitamin-500-mcg-60-kapsler

Der findes visse produkter, hvor der er tilsat lidt B12 såsom Alpro yoghurt, nogle mærker gærflager (nutritional yeast) osv. De bør ikke erstatte tilskud.


info@veganerudfordringen.dk

HVEM ER VI