Omega 3

Er der nok omega-3 i en plantebaseret kost?
JA!

Den essentielle omega-3 fedtsyre, vi ikke selv kan danne, er der rigeligt af i hørfrø, valnødder, chiafrø, spinat, grønkål og andre planter. Herudfra kan vi selv danne de langkædede omega-3 fedtsyrer – ofte kaldet ”fiskeolie”.

Vidste du, at 1 spsk. knuste hørfrø mere end dækker dit daglige behov for omega-3? (Læs evt. mere om hørfrø her: http://diaetist-felding.dk/blogindlaeg/myter-om-hoerfroe)

Grunden til, at fisk indeholder de langkædede omega-3 fedtsyrer, er fordi de spiser alger. Så hvis man ønsker en direkte kilde til dem, så er algebaserede tilskud den bedste kilde.

UDDYBENDE INFO:
Omega-3 dækker over både alpha-linolensyre (ALA), eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA). ALA er den eneste essentielle  (= skal indtages via kosten), da vi kan danne de andre to ud fra denne. Hvor effektiv denne omdannelse er, er det dog en del debat omkring, men indtil videre er kun ALA defineret som essentiel. ALA findes i mange forskellige plantefødevarer, hvor knuste hørfrø og chiafrø er blandt de rigeste kilder. Men 250 g. grønkål kan også dække behovet. Ligeså kan 300 g. hindbær.
EPA og DHA findes i alger og derudover i fisk, fordi de spiser alger. Som veganer kan man købe alger på tabletform og dermed få en sikker kilde til alle EPA og DHA. Ved graviditet vil jeg anbefale tilskud med EPA/DHA, da særligt DHA er vigtig for fosterets udvikling af hjernen.

Hvis man gerne vil tage en direkte kilde til EPA og DHA, kan man f.eks. købe disse produkter:

https://www.vegetology.com/opti3-omega-3-epa-dha

https://www.med24.dk/kosttilskud/fiskeolie/vegetabilsk-omega-3-180-kap-/product_info.php/cPath/91_171/products_id/14371?gclid=CICQvZSm7dECFQ6QGAod-SsJkw

https://www.med24.dk/kosttilskud/fiskeolie/nordic-naturals-algae-omega-3-60-kap/product_info.php/cPath/91_171/products_id/8572?gclid=CPvU9IKm7dECFdfJsgodjuEJfg


info@veganerudfordringen.dk

HVEM ER VI