Jern

Er der nok jern i en plantebaseret kost?

JA!

Mange bliver overraskede over, at der faktisk er meget mere jern i planter end i kød. Planter indeholder endda en meget sundere jernform, da jern fra kød – kaldet hæmjern - kan fremme sygdomsprocesser i kroppen, når vi får for meget. Jern fra planter er kroppen bedre til at håndtere, og derfor er plantejern – såkaldt non-hæmjern – klart den bedste og sundeste jernkilde.

Vidste du, at der er lige så meget jern i grønkål som i rødt kød?

UDDYBENDE INFO:
Mange har hørt, at kød er en god og vigtig kilde til jern. Jeg vil argumentere for det modsatte.
Jern fra kød kaldes hæmjern, og optages nemt. Det optages faktisk bedre end jern fra planter – non-hæmjern. Umiddelbart skulle man tro, at det talte for brug af kød som jernkilde. Realiteten er dog, at den bedre optagelse ikke er en fordel. Tværtimod.

Vi kan ikke regulere hæmjern fra kosten, fordi optagelsen er så effektiv. Derfor kan vi blive overdoseret og ende med for meget jern, som øger dannelsen af nogle ”skademolekyler” kaldet frie radikaler. Disse er problematiske, da de blandt andet kan gøre skader på vores DNA. For højt indtag af hæmjern og/eller et øget jernlager er relateret til øget risiko for bl.a. åreforkalkning og type II diabetes. Køds høje indhold af hæmjern er måske også en af grundene til, at rødt og forarbejdet kød øger risikoen for tarmkræft – det menes nemlig også at kunne skade indersiden af tarmbarrieren.

Non-hæmjern fra planter derimod er nemt for kroppen at regulere. Mangler du ikke jern, så nedsættes optagelsen, så du ikke får for meget. Non-hæmjern er ikke forbundet med øget sygdomsrisiko, hvilket taler for at få sit jernindtag dækket via planter.
For at optage det lidt bedre, er det en god idé at sørge for, at ens måltid også er rigt på C-vitamin, da det øger optagelsen af non-hæmjern. Heldigvis er der jo masser af C-vitamin i planter og særligt frugt og grønt.

Links:
→ http://diaetist-felding.dk/wp-content/uploads/2017/02/DiætistFelding-jern-i-kød-vs-planter.pdf
→ http://diaetist-felding.dk/wp-content/uploads/2017/01/DiætistFelding-jern-uden-kød.pdf


info@veganerudfordringen.dk

HVEM ER VI